Kako razmišlja inženjer

Svome hodanju svaki dan 10 km, dodao sam i 30 minuta besplatnog bicikla Nextbike https://www.nextbike.hr/hr/split/ Učenicma se može dati zadatak da naprave teoretski projekt biznisa prodaje vožnje bicikli po gradovima svijeta, a onda im pokazati u praksi kako radi Nextbike. Naglasiti im da samo misle o tehničkoj strani, a ne i o administrativnoj. Naime, od takvih je projekata svijet administracije davno digao ruke i ostavio u području "radi što te volja i snosi odgovornost", a biznisi snose odgovornost tako što negdje što nitko ne čita napišu "naše usluge koristite na vlastitu odgovornost". Sve je počelo kad je Google izišao na tržište vrijednosnih papira i postao bogat u prihodu, iako je nudio besplatan proizvod tražilicu. Do tada od Smitha na ovamo je najvažnije pravilo ekonomije bilo da nitko ne može davati svoje usluge ispod cijene i tako uništiti konkurenciju i postati monopolist, a da ne govorimo o nekome tko bi nudio svoje proizvode besplatno. Državne agencije koje su brinule da se ne dogode monopoli motrili su samo na tu stavku, pa su po svim drugim kriterijima imali monopole samo ne po tom, što je isto kao i danas kad su se monopoli dogodili na cijeni 0$ (Google, Facebook...) ili na gotovo pa nula (taxi, Nextbike, Netflix., Couriosity...) Monopol je monopol. Tu se dakle ništa nije promjenilo, samo su jedni otišli drugi došli. Ali su ti monopoli omogućili ukupni ostali biznis hijerahijski od njih velikih do srednjih, malih i mikro. Da Google uvede neku cijenu najsitniju za tražilicu, za svoje servere, srušilo bi se cijelo gospodarsvo svijeta, lančano isti tren, kao da netko isključi struju. Vraćam se Nextbikeu. Izvanredan primjer kako inženjer razmišlja, a razmišlja uvijek o najjednostavnijem rješenju, jer to je inženjerski posao, kojeg poremeti samo dio administrativni. Sad kad administracija daje inženjeru odriješene ruke evo što nastane. 1. Nextbike bicikli su robusni i ne poderivi, kao da su rađeni za vojsku. 2. skineš aplikaciju, utipkaš broj bicikla, kočnica se oslobodi, i vozi. 3. tvoje je da sjedneš i vrtiš nogama, ako je električni, čim zavrtiš jednom motor povuče, ako je mrak pale se svjetla sama, možeš samo mijenjati brzine, 1 2 3, zvoniti, to je sve. Kad staneš uključi kočnicu ručno. Kraj priče. Nema nigje nikakve regulacije ni priče ako padnem, tko odgovara, ako s krivim nesreću tko odgovara, nema osiguranja, nema ništa, čak nema ni kuna ako se voziš jednom dnevno manje od 30 minuta. Za 30 minuta možeš kroz grad stići od centra grada do bilo koje periferije na posao ne uznojen na elektro bicikli, u Splitu, u Zagrebu možda za sat i pol što košta 10 kn ili za sat za 5 kn, što je puno povoljnije i od autobusne karte koja u Splitu košta 11 kn. na mobitelu imamo sve Nextbike na svijetu i ako nam netko, djete na studiju, javi iz Južne Amerike da nema novaca a da mu treba bicikl, javi nam na Whatsup za 0 kn broj bicikla mi mu kupimo iz Hrvatske i on vozi. U Splitu ima stanica Nextbike desetak i niču nove, a ja već nailazim na nestašicu bicikla pa im broj raste. Biznisi dostave hrane i ovi tipa Nextbike rastu i vuku za sobom ne samo gastro biznise nego i trgovinu ukupnu. Svatko može naći posao u dostavi, pješice ili na svom biciklu, ali viđam i one na Nextbike biciklu makar u besplatnom dijelu od 30 minuta. Dostavljači imaju svoju dostavnu poslovnu politiku. Sve gore vrijedi i za romobile i e-romobile. Sve se to događa prije pandemije, za vrijeme pandemije dobija vjetar u leđa, a nakon pandemije ostaje na snazi i raste jer je to naprosto nova razina gospodarstva, nakon el. struje, motora s unutrašnjim izgaranjem, nuklearne energije i alternativnih izvora, globalnost i umreženost, velika konkurencija koju treba gledati također kao pogonsko gorivo vlastitog biznisa, i opstanak s malo kupaca ili ni malo. Uzmi ili ostavi. Bez dobiti nema života, nema bolnica ni vrtića, škola, nema rasta javnog dobra, nema brige o okolišu, i tko nije prešao na el. energiju kad se dogodila, propao je, na parni stroj, propao je, na motore s unutrašnjim sagorijevanjem propao je, pa zašto bi online energija bila nešto za ne preći na to ako daje dobit bolju od prijašnjeg. Može se mali nogomet zaigrati i s ekipom iz kvarta, ne mora uvijek s ekipom s posla, ali sad s ovim dijeljenim vozilima nema više kvartova nego nam je cijeli grad jedan kvart.

Primjedbe