Turizam je boca, Facebook je rijeka

Turizam ima svoje fizičke dimenzije, širinu, visinu i dubinu. U taj prostor može stati koliko stane i kraj priče. Stane ljudi toliko i toliko. Ako je riječ o dolarima, onda može stati toliko i toliko dolara. rasti može samo do svog nominalnog volumena. Facebook s druge strane, nema širinu, visinu i dubinu ograničenu. Nije to Zemlja, jer će Facebook poći za ljudima i na Mars i kud god u Svemir. Fenomen Facebook može dati svakom klijentu maksimalan komfor isti tren kad taj klijent poželi bilo gdje na svijetu i ma koliko njih to istovremeno poželjeli. Takve usluge nikad nije bilo u povijesti. Istovremeno poslužiti 7 milijardi ljudi ako treba. Nevjerojatna usluga. Koja je to skalabilnost!!!

A što je Facebook ustvari?

Facebook je proizvod informacijske industrije, IT industrije, još točnije, ICT industrije. Proizvod, ne usluga. Bit ću precizan: proizvod koji se zove usluga. SaaS.

Kad je SaaS krajnja stanica klijenta, kao što je Facebook, onda SaaS može primiti koliko god klijenata. Ali kad je SaaS most između klijenata, kao što je airbnb.com ili uber.com ili udemy.com, stackoverflow.com i bezbroj drugih, onda ima svoje dimenzije u broju klijenata s obje strane mosta.

Danas marketing znači pronaći platformu koja najbolje odgovara mome biznisu i prepustiti joj poslove marketinga i prodaje. Udemy.com će tako odlučivati o popustu mojih tečajeva, slati obavijesti na milijune email adresa, i nuditi forume mojim kupcima, pratiti moju statistiku, za 50% prihoda. Eto koliko nas košta marketing platformi - 50% prihoda. Ali kad se uzme da je globalan i da može dovesti puno kupaca širom svijeta, to nije puno.

To je kad se radi o binarnim proizvodima kao što su video tečajevi i mnogi drugi. Kad se radi o maslinovom ulju, takav postotak ne dolazi u obzir jer ulja ima određena količina, pa mu globalnost puno ne pomaže. U tom slučaju će platforma uzimati 1%, 2 ili 3%, jer će ona imati puno dobavljača i puno kupaca i opet doći na svoje. Svi će doći na svoje pod jednim jedinim uvjetom: ako su vrhunske kvalitete. Sve se mijenja, ali kvaliteta ostaje. Održivosti i rastu ime ti je kvaliteta. Biznisu je ostala i dalje briga o kvaliteti, sve ostalo, marketing i prodaju radi platforma.


Primjedbe